vineri, 9 octombrie 2009

9 Octombrie Ziua Holocaustului din Romania

Am ales pentru azi in loc de poezie, un "remember" pentru poporul Israel, sau evreii asa cum li se mai spune si azi.
Inca de copil, mi-a placut sa citesc mult si mi-au trecut prin maini diverse scrieri, despre atrocitatile comise in cel de-al 2-lea razboi mondial.
M-am nascut la Falticeni in nordul Moldovei, un oras in care monopolul comertului il detineau evreii, si pot spune ca imi placea mult compania colegilor mei, caci eram zi de zi in preajma lor si a grecilor, alta etnie care popula oraselul meu la acea vreme, iar familia mea avea multi prieteni printre ei.

In amintirea prietenilor mei de atunci , Shelima, Minna, Avram, Mathilda Herscovici, Ghimpovici Lupu Bir Marica, de care m-am despartit in 1967 cand au plecat spre tara lor, cu dragoste dedic aceste randuri.
Poporul Israel, sau numit si Poporul ales al lui Dumnezeu, a avut o istorie zbuciumata, din cauza neascultarii lor si a calcarii poruncilor date de Dumnezeu lui Moise pe muntele Sinai.
Nu vreau sa detaliez, caci cine vrea sa afle, poate gasi in Biblie amanunte din istoria acestui popor, aureolata de prezenta lui Dumnezeu inca de la creatie.
Minunile pe care le-au vazut acesti oameni, si pe care noi le citim , ne fac sa intelegem ca Dumnezeu este Drept si ca nu ne putem juca sau 'jongla' cu EL , asa cum incearca sa faca omenirea de mii de ani, dar fara succes si pentru care va da socoteala in mareata zi a Judecatii de Apoi.
In cartea profetica a marelui profet Isaia la cap.3 incepand cu verset 13 pana la 26 sta in picioare profetia despre holocaust:

13 Domnul Se înfăţişează la judecată, stă în picioare ca să judece popoarele.
14 Domnul intră la judecată cu bătrânii poporului Său şi cu mai marii lui: "Voi aţi mâncat via! Prada luată de la sărac este în casele voastre!
15 Cu ce drept călcaţi voi în picioare pe poporul Meu, şi apăsaţi pe săraci?" zice Domnul, Dumnezeul oştirilor.
16 Domnul zice: "Pentru că fiicele Sionului sunt mândre, şi umblă cu gâtul întins şi cu priviri pofticioase, pentru că păşesc mărunţel, şi zornăiesc cu verigile de la picior, -
17 Domnul va pleşuvi creştetul capului fiicelor Sionului, Domnul le va descoperi ruşinea".
18 În ziua aceea, Domnul va scoate verigile care le slujesc ca podoabă la picioare, şi sorişorii şi lunişoarele,
19 cerceii, brăţările şi mahramele;
20 legăturile de pe cap, lănţişoarele de la picioare şi brâurile, cutiile cu mirosuri şi băierile descântate;
21 inelele şi verigele de la nas;
22 hainele de sărbătoare şi cămăşile cele largi, mantiile şi pungile;
23 oglinzile şi cămăşile subţiri, turbanele şi mahramele uşoare.
24 Şi atunci în loc de miros plăcut va fi putoare; în loc de brâu, o funie; în loc de păr încreţit, un cap pleşuv, în loc de mantie largă, un sac strâmt; un semn de înfierare, în loc de frumuseţe.
25 Bărbaţii tăi vor cădea ucişi de sabie şi vitejii tăi în luptă.
26 Porţile fiicei Sionului vor geme şi se vor jeli; şi ea va şedea despuiată pe pământ.

Eu personal de cate ori citesc aici ma infior, caci imi dau seama ca nu este de glumit cu Dumnezeu, deoarece o profetie atat de veche s-a implinit in timpul nostru.
Ma opresc aici si-mi las si eu o lacrima in amintirea acelor care au sfarsit in acest holocaust, dar voi continua sa ma rog pentru pacea Ierusalimului si pentru mantuirea poporului evreu, poporul ales de Domnul.
Sa pastram un moment de reculegere!

20 de comentarii:

orianda spunea...

Din pacate, poporul Israel, a platit scump pentru neascultarea lor!
Nu stiu inca, daca Holocaustul a fost sau nu voaia tatalui, dar stiu ca-mi pare sincer rau pentru toate sufletele pierite prin lagarele naziste!

Dumnezeu sa-i odihneasca!

Lisandru Cristian spunea...

Să sperăm că vom reuşi să învăţăm ceva din greşelile oribile ale trecutului... Altfel vom repeta aceste greşeli şi ar fi groaznic...

mmary spunea...

"Ma opresc aici si-mi las si eu o lacrima in amintirea acelor care au sfarsit in acest holocaust, dar voi continua sa ma rog pentru pacea Ierusalimului si pentru mantuirea poporului evreu, poporul ales de Domnul.
Sa pastram un moment de reculegere!"

Ma alatur dumneavoastra draga mea doamna...tacere, reculegere si rugaciune...

vyky spunea...

"Iar dacă unele din ramuri au fost tăiate, şi dacă tu, care erai dintr-un măslin sălbatic, ai fost altoit în locul lor, şi ai fost făcut părtaş rădăcinii şi grăsimii măslinului,nu te făli faţă de ramuri. Dacă te făleşti, să ştii că nu tu ţii rădăcina, ci rădăcina te ţine pe tine.Adevărat: au fost tăiate din pricina necredinţei lor, şi tu stai în picioare prin credinţă: Nu te îngâmfa dar, ci teme-te!Uită-te dar la bunătatea şi asprimea lui Dumnezeu: asprime faţă de cei ce au căzut, şi bunătate faţă de tine, dacă nu încetezi să rămâi în bunătatea aceasta; altminteri, vei fi tăiat şi tu.Şi chiar ei: dacă nu stăruie în necredinţă, vor fi altoiţi; căci Dumnezeu poate să-i altoiască iarăşi."
- o mica atentie se cuvine subliniata :
-suntem "altoiti" ai poporului Sfant Israel;,
-indemnul Sfintei Scripturi :
-"teme-te!",
-reverenta fata de "radacina" -Israel din care ne tragem noi neamurile (fie ca suntem crestini sau pagani),-
un avertisment
-vor fi taiati toti acei ce "s-au falit" impotriva lui Israel
- Salom, Maranata!
Ierusalimul fie binecuvantat !
-si Israel sa domneasca in pace!

Kali spunea...

In clasa a 7a,la istorie optional,am invatat tot despre Holocaust.Vroaim atat de mult sa afluce s'a intamplat..si am aflat tot.Am fsot chiar si la un concurs legat despre,am facut un eseu,un desen..dar am iesit pe locul 2.Si acum imi amintesc cat am plans din cauza asta.

disa spunea...

Elena, desi a platit scump, totusi, este poporul cel mai iubit si a rezistat de-a lungul mileniilor, ca niciun alt neam.

elena marin-alexe spunea...

Orianda -
Daca esti uman si crestin pe deasupra nu are cum sa nu-ai para rau de 'nnenorocirea ' poporului sfant, cum il numeste Domnul.
Dumnezeu sa binecuvantaze Ierusalimul!

elena marin-alexe spunea...

Lisandru Cristian -
Sa ne rugam pentru pacea Ierusalimului, si cum spui si tu : sanu mai repetam greselile din trecut....
O zi buna Cristian!

elena marin-alexe spunea...

mmary -
Cum zici si tu; Tacere, rugaciune si reculegere.
Binecuvanteaza Doamne Ierusalimul!

elena marin-alexe spunea...

vyky -
Imi place ca ai punctat cu acest avertisment, care este valabil pentru fiecare din noi.
Vor fi aspru pedepsiti la Judecata toti cei ce in mandria lor s-au falit si au luptat contra Poporului Ales.
Maranata, Domnul vine curand!
Dumnezeu sa binecuvanteze Ierusalimul!
Pacea sa fie cu tine Vyky!

elena marin-alexe spunea...

Kali -
Pentru mine orice carte citita despre evrei si nazisti era urmata de un mare chin interior.
Nici acum nu pot sa fiu relaxata cand citesc despre Holocaust sau, la un film ex; Pianistul, Lista lui Schindler etc.
Sa pastram un moment de reculegere.
Te mai astept cu mare placere!

elena marin-alexe spunea...

disa -
Bineanteles! Eu am punctat doar ca sa fac un nod de legatura intre ei,Poporul Ales si noi.Daca pentru ei a ingaduit Domnul aceasta pedeapsa, cu atat mai mult ar trebui sa luam aminte noi cei altioti in spita lui Israel.
Dumnezeu sa binecuvanteze Ierusalimul!
Multa pace si bucurie sa ai draga mea!

Cristake spunea...

Nu am idee daca acolo, in Tinutul Sfant are sa fie vreodata pace si tihna. Din antichitate, de la crearea acestei natii si pana azi, numai belele pe capul lor. Se vede treaba ca in privinta pedepsei, bunaoara Holocaustul (printre altele suferite de iudei), nu e musai sa fie "mana lui Dumnezeu". Cred ca e destul ca Dumnezeu sa isi intoarca spatele de la cineva, necazurile si nenorocirile vor curge garla.
Cat despre Holocaust, sa nu uitam si restul lumii. Daca oamenii lui Hitler au ajuns la apogeu cu antisemitismul, sa nu uitam ca si Stalin a facut grozavii. Si romanii, si ungurii, si multi altii. Mult mai multi vinovati in fata evreilor. Asa cum si unii dintre evreii de azi se poarta nefiresc, tot incercand a mulge beneficii de pe urma Holocaustului. E o chestiune foarte delicata, cred.

elena marin-alexe spunea...

Cristache -
Da, Dumnezeu cel care facuse legamant cu ei, le-a intors spatele cum bine zici tu, dar in expresia Bibliei: Dumnezeu a intors spatele poporului, sau expresia : Mana Lui apasa poporul este acelasi lucru.
Dar desi ma doare aceasta amaraciune a evreilor care parca nu se mai termina..., cred totusi in sufletul meu ca Dumnezeu nu-i va parasi si ei vor ramane Poporul Ales .
Comentariul tau este foarte interesant, si plin de miez.
Iti doresc o seara minunata!

miki spunea...

Au avut "o cruce grea", dar si-au dus-o cu demnitate, iar noi trebuie sa tragem invataturile de rigoare .Filmul "Lista lui Schindler" mi-a lasat in suflet o durere si desi am dorit sa-l revad , nu am avut taria necesara.
O seara frumoasa va doresc!

elena marin-alexe spunea...

miki -Multumesc pentru frumoasele ganduri.Fii binecuvantata draga mea!
Noapte cu pace si seninatate!

Mariana spunea...

:(
Iisus plângea!..pentru Ierusalim...,,O, de ai fi cunoscut tu dragostea lui Dumnezeu...ziua cercetării tale..."

Elena, o îmbrăţişare pentru dorurile tale!

elena marin-alexe spunea...

Mariana -
Bine ai revenit draga mea si multumesc pentru comentariul tau de suflet.
Imbratisari de la Vrancea!

nakudo spunea...

pacat ca nu mu;lti oameni inteleg ca totusi oricat vrem sau nu vrem..evreii raman poporul ales..care vor primi deschiderea inimii cand se va inchide a noastra...si poate si noi am contribuit la exterminare si genocid...

elena marin-alexe spunea...

nakudo -
Da si ma bucura acest lucru:Evreii raman Poporul Ales al Domnului Domnilor!
Si daca am jicnit un evreu...tot l-am suparat p Tatal lui...si e si asta un fel de genocid...