vineri, 24 septembrie 2010

Cântecul potirului

 Daca e vineri, "Hai ala plimbare" la brat cu poezia ! Azi va propun Nichifor Crainic. 
                                                                                         
Când holda tăiată de seceri fu gata         
Bunicul şi tata
Lăsară o chită de spice-n picioare
Legând-o cucernic cu fir de cicoare;
Iar spicele-n soare sclipeau mătăsos
Să-nchipuie barba lui Domnu Cristos.
Când pâinea-n cuptor semăna cu arama
Bunica şi mama
Scoţând-o sfielnic cu semnele crucii,
Purtau parcă moaşte cinstite şi lucii
Că pâinea, dând abur cu dulce miros
Părea că e faţa lui Domnu Cristos.
Şi iată potirul la gură te-aduce,
Iisuse Cristoase, Tu jertfă pe cruce,
Hrăneşte-mă, mamă de sfânt Dumnezeu.
Ca bobul în spice şi mustu-n ciorchine
Eşti totul în toate şi toate prin tine,
Tu, pâinea de-a pururi a neamului meu.
Din coarda de viţă ce-nfăşură crama
Bunica şi mama
Mi-au rupt un ciorchine, spunându-i povestea;
Copile, grăiră, broboanele-acestea
Sunt lacrimi de mamă vărsate prinos
La caznele Domnului nostru Cristos.
Apoi, când culesul de struguri fu gata,
Bunicu şi tata
În joc de călcâie sfărmând nestemate
Ce lasă ca rana şiroaie-spumate,
Copile, grăiră, e must sângeros
Din inima Domnului nostru Cristos.
Şi iată potirul la gură te-aduce,
Iisuse Cristoase, Tu jertfă pe cruce;
Adapă-mă, sevă de sfânt Dumnezeu.
Ca bobul în spice şi mustu-n ciorchine
Eşti totul în toate şi toate prin tine,
Tu, vinul de-a pururi al neamului meu.
Podgorii bogate şi lanuri mănoase,
Pământul acesta, Iisuse Cristoase,
E raiul în care ne-a vrut Dumnezeu.
Priveşte-te-n vie şi vezi-te-n grâne
Şi sângeră-n vie şi frânge-te-n pâine,
Tu, viaţa de-a pururi a neamului meu.


La cererea unei cititoare  ma simt datoare sa revin cu cateva amanunte din biografia lui Nichifor Crainic, pe care am gasit-o pe google.

Ion Nichifor Crainic (născut Ion Dobre la 22 decembrie 1889, Bulbucata, județul Vlașca — d. 20 august 1972, Mogoșoaia lângă București) a fost un scriitor, poet, ziarist, om politic, editor, filosof (creator al curentului gândirist), și teolog român.

Dumitru Staniloae  îl descrie pe Nichifor Crainic cu urmatoarele cuvinte: ”Nichifor Crainic este cel dintîi teolog român din epoca moderna a istoriei noastre care scoate teologia din cercul strîmt ?i ocolit al speciali?tilor, prezentînd-o, într-o forma impunatoare, aten?iunii generale a lumii intelec­tuale.... Nichifor Crainic înnoie?te prin reactualizarea tradi?iei într-o teologie care se mul?umea cu cîteva coji din aceasta tradi?ie, primite pe calea ?i de multe ori prin inter­pretarea ocolita a teologiilor apusene”, savîr?ind “o adevarata restaurare a teologiei române?ti în duhul ortodox”[2]

20 de comentarii:

Aris spunea...

Dulce Elena,
recunosc ca nu stiu cine a fost Nichifor Crainic... Habar nu am!
Asa ca te rog intr-o viitoare postare sa ne vorbesti putin despre el!
Refuz sa caut pe google si astept sa citesc explicatiile tale, sa ma simt ca un elev in banca...
Mi-e dor de scoala!

corina spunea...

Bun poet crestin Nichifor Crainic!Buna poezia!Iti doresc un sfarsit de saptamana binecuvantat!

elena marin-alexe spunea...

Aris-
Draga mea am decis sa pun cateva cuvinte despre Crainic, in acceptiunea lui D.Staniloaie. Restul il poti gasi pe net, caci si eu fac la fel cand ma intereseaza ceva in mod special.
Dincolo de apartenenta lui politica pe mine ma intereseaza POETUL si atat.De restul se ocupaDumnezeu..
O zi buna si impliniri cu binecuvantari!

elena marin-alexe spunea...

corina-
Imi place stilul poetic al lui Crainic, dar si proza lui, pe care am descoperit-o in "Nostalgia Paradisului"[o carte pe care o am in biblioteca mea].
Te imbratisez draga mea.

mmary spunea...

"Şi iată potirul la gură te-aduce,
Iisuse Cristoase, Tu jertfă pe cruce;
Adapă-mă, sevă de sfânt Dumnezeu."

Cat adevar ,cata frumusete , lumina si cata Iubire se revarsa din aceste versuri.

Azi ne-ati daruit o poezie care mi-a incantat sufletul .

Dumnezeu sa va incante sufletul cu splendoarea Sa , draga doamna Elena.

Fiti binecuvantata !

Cristian Lisandru spunea...

De multă vreme nu mai citisem o poezie a lui Nichifor Crainic.

Reţin această strofă:

Adapă-mă, sevă de sfânt Dumnezeu.
Ca bobul în spice şi mustu-n ciorchine
Eşti totul în toate şi toate prin tine,
Tu, vinul de-a pururi al neamului meu.

Un sfârşit de săptămână cât mai bun dumneavoastră şi celor care treg pragul acestei case virtuale...

elena marin-alexe spunea...

mmary-
Multumirile mele ti le trimit pe aripi de toamna bogata si binecuvantata!Imbratisari cu iubire din IUBIRE Mary draga mea..

elena marin-alexe spunea...

Cristian Lisandru-
Ma bucur nespus ca ti-a placut alegerea mea de astazi. Salutari sincere de la Vrancea!

ELENA spunea...

Frumoasa poezie draga mea Tiză..
Un sfârşit de săptămână minunat!
Vă pup şi îmbrăţişez cu drag!

Aris spunea...

Da, Elena multumesc pentru precizari...Versurile sunt superbe... imi place poezia veche, suna a trecut si a poveste...

miki spunea...

Sa aveti un final de saptamana plin de poezie!

ARIPI DE FLUTURE spunea...

nu auzisem de el spre rusinea mea, dar acum datorita dumneavoastra am mai invatat ceva.va imbratisez

dielda dana DINU spunea...

Elena, merci ptr. mesaj.

Costea spunea...

Frumoase amintiri. Un poet uitat de mulţi, chiar şi cei alături de care a luptat pentru eliberarea Republicii Moldova de comunişti au început să îl uite.

elena marin-alexe spunea...

ELENA-
Aceleasi urari ti le intorc de pe meleaguri de legenda draga mea tiza!

elena marin-alexe spunea...

Aris-
Si eu ma bucur ca ti-am fost de folos..O zi binecuvantata sa ai draga mea!

elena marin-alexe spunea...

miki-
Multumesc scumpa mea!

elena marin-alexe spunea...

ARIPI DE FLUTURE-
Fluturasule si eu am intalnit la tine pe blog lucruri noi.Toata viata avem de invatat cate ceva.

elena marin-alexe spunea...

dielda dana DINU-

Iti doresc multa pace in suflet si trecerea cu bine peste 'hopurile' vietii.
Fii binecuvantata draga mea!

elena marin-alexe spunea...

Costea-
Eu apreciez mult poetul dincolo de culoarea lui politica.