luni, 12 septembrie 2011

Lipsă de bun simţ?

Deunăzi, întorcându-mă spre casă, am fost martora unei scene într-un mijloc de transport în comun. Eram în microbuz, aerul devenise irespirabil şi cîţiva călători nu aveau locuri şi stăteau în picioare.
Unul dintre ei era bătrîn şi se vedea cu ochiul liber, ca era şi suferind. Locurile în marea majoritate erau ocupate, de tineri  între 12 şi 18 ani. Mai erau şi mămici tinere, care în loc să-şi ţină copiii de 4-5 ani în braţe îi aşezaseră pe un scaun, mult prea mare pentru ei. Ar fi putut foarte bine să ofere locul celor cu mulţi ani în spate... Niciunul, nu s-a gîndit să ofere locul bătrânului. Ba înca, un baiat la vreo 18...ani şi-a tras perdeluţa , să nu-l bată soarele) şi s-a tolănit pe locul ce-l ocupase mai devreme.
Mi-a trecut un gînd ca o fulgerare : 
Unii dintre tinerii aceştia vor deveni parlamentarii de mâine! Ce pot eu aştepta de la ei? Cu siguranţă vor afişa aceeaşi indiferenţă crasă faţă de problemele oamenilor.

Încă mă urmăreşte gestul tânărului tolănit...dar şi al mămicii mult prea comode...
Eu, venind dintr-o altă generatie, nu pot să nu mă întreb: Aceşti tineri sunt în derivă? O fi lipsa de educaţie, sau pur şi simplu lipsă de bun simţ?

30 de comentarii:

Ionel Mesaroş spunea...

Deşi am convingerea că mereu vor exista diferenţe majore între generaţii,cred că există valori de la care nu se poate abdica,cum ar fi ,de exemplu ,Bunul-simţ !

Danube Daughter spunea...

Si lipsa de educatie, si de bun simt, si de orice doriti. Suntem si tineri care nu se numara printre acestia insa da, din ce in ce mai multi si-au pierdut orice fel de morala, ca sa nu mai zic maniere. Imi pare rau si nu pot decat sa ma intristez cand aud asa ceva, si sa ma rog sa devin o mama care sa-si educe copiii altfel.
O zi minunata draga doamna!

Anikó spunea...

Da asa este,din pacate incet dispare bun simtul.Mai mult ca sigur lipsa de educatie,dar nu-as putea spune ca numai parinti sint de vina,ca cunosc familii din jurul meu care lucreaza la patroni de dimineata pina seara si copii cresc cu cheia in git.Sint nevoiti ca nu au alta posibilitate.Ce si de la cine invata copii aceia ceva bun?Domnul nostru sa dea intelepciune copiilor de azi sa invete sa faca diferenta intre bine si rau,iar parinti sa-si creasca copiii in frica de Dumnezeu!

Lisandru Cristian spunea...

Aceşti copii vor merge prin viaţă aşa cum au fost învăţaţi. Din păcate, mulţi dintre ei îşi vor pierde pe drum reperele fundamentale şi bunul simţ...
Gânduri bune la început de săptămână, scumpă doamnă!

corina spunea...

Elena ai mare dreptate.Eu m-am confruntat cu aceasta problema inca de cand am plecat din tara.Si aici e tot la fel tinerii stau jos pe scaune iar persoanele mai invarsta in picioare!?
De 10 ani....aceeasi scena.....m-am obisnuit....
Un septembrie binecuvantat!

marada spunea...

Si una si alta!
Uneori nu ne vine a crede ca traim in asa societate.
Daca indraznesti sa zici ceva unei persoane nesimtite, te astepti la o injuratura in cel mai bun caz.
Tacem si inghitim pentru securitatea noastra.

maranata spunea...

Egoismul, centrarea atentiei asupra propriei persoane si atotsuficienţa isi au radacinile nu in dorintele care se afla in sufletele noastre, ci in aroganta de a actiona independent de Dumnezeu in cautarea implinirii.

Cristake spunea...

Am auzit ca unele marci de gel de par ataca creierul. Cica alte marci de gel de par nu au ce ataca.

elena marin-alexe spunea...

Ionel Mesaroş
Se zice,ca bunul simţ este o valoare cu care te nasti...

elena marin-alexe spunea...

Danube Daughter
Tu soprano, ai un caracter frumos si îţi doresc să-l pui în evidenţă cat mai curând. ma refer la copiii tai:)

elena marin-alexe spunea...

Anikó
Nu numai parintii draga mea.Dar in mare parte vina le apartine.

elena marin-alexe spunea...

Lisandru Cristian
De acord cu tine Cristian.A avea copii, impune si o mare responsabilitate.Nu doar hrana e necesara, ci si croirea si ajustarea caracterului.

elena marin-alexe spunea...

corina
Te cred. Eu sunt total deyamagita denoua generatie, care cu putine exceptii...nu vreau sa mai zic si altceva...

elena marin-alexe spunea...

marada
Da, asa este.Mi s-a intamplat si mie Marada.
E destul de trist Copiii cresc fara frică de Dumnezeu şi fără ruşine de oamenii dimprejurul lor.

elena marin-alexe spunea...

maranata
Da bine ai spus! Aroganţa apare în sufletul plin de Eu şi lipsit de prezenţa divină.

elena marin-alexe spunea...

Cristake
Ce ai tu cu parul tinerilor? Nu te dezici nicicum de ironie dragă ieşeanule!

iri spunea...

Elena draga ,si pentru mine este dureros aceasta tema,intr-adevar noi nu ne-am fi permis sa stam jos in prezenta vreunui mai in varsta!Dar santem si raspunzatori pentru aceasta generatie!

Anca spunea...

buna Elena :)
da ai dreptate ....mamicile cu copii mici hai sa le mai dam o scuza da cei tineri trebuie sa stie sa respecte ep cei mai invarsta sau bolnavi...din pacate lucrurile acestea se invata de la parinti daca nu la scoala ..dar in ziua de azi ...:((

elena marin-alexe spunea...

iri
Asa este draga Iri.Traim alte vremuri....

elena marin-alexe spunea...

Anca
In yiua de ayi si parintii si scoala sunt aproape de faliment.
Mulţumesc de vizită Ancuţa!

Rodica Botan spunea...

nu-mi place secolul asta de loc...absolut nimic nu-mi place. Si ma inspaiminta gindul zilei de miine...copiii astia cu nadragii cazuti pe glezne, cu cercei in buric si oriunde pot sa se intepe, tatuaje peste tot, oh...subiectul asta este absolut strigator la cer...
Tu intrevbi daca le lipseste una sau alta...oare ce nu le lipseste?

Loredana spunea...

cred ca educatia si bunul simt merg mana in mana.
e o generatie crescuta pe principiul cel mai tare rezista, asa cred eu. de aceea nimeni nu e atent la cel de langa el, ci doar la binele personal.

elena marin-alexe spunea...

Rodica Botan
Sa stii ca aceleasi temeri le am si eu Rodica.Este insa o realitate a timpurilor actuale.
Ma doare acest lucru.

elena marin-alexe spunea...

Loredana
Asa este cum spui Loredana.Nu se poate una fara alta.Sunt calitati surori.
Ganduri bune si binecuvantari!

geaninalisandru spunea...

Îţi vine să oftezi citind şi văzând astfel de situaţii. Cei şapte ani de-acasă îşi spun cuvântul. Puţini au la purtător acest paşaport. Adrenalina capătă cote incredibile în astfel de situaţii, dar dacă nu simţi aceste lucruri...inutilă orice încercare către personajul împricinat.

Te îmbrăţişăm cu mare, mare drag!

elena marin-alexe spunea...

geaninalisandru
Oftezi si taci! Imi dau deama cu ce situatii te confrunti tu ca dascal, in aceste vremuri de indiferenta crasa fata de invatatura.
Multumesc draga mea pentru ca ti-ai facut timp sa treci pe aici intr-o ...plimbare.Imbratisari cu iubire din IUBIREA LUI!

bogdan spunea...

ce poveste tristă, Elena.
după cum spuneau și Cristian și Geanina, a avea copii este o responsabilitate căreia trebuie să ne dedicăm trup, suflet și timp (mult timp), ca părinți. dar eu mai cred că lipsa de educație este doar o parte a răspunsului. cealaltă ar fi pervertirea valorilor. oamenii au început să disprețuiască bătrânii, dacălii, preotul, biserica, comunitatea, simplul salut etc. toate lucrurile ce țineau de acel bun simț. acum îi vezi închinându-se în fața celor puternici, a celor cu bani, a celor cu tupeu... iar copii copiază comportamentul acesta, pierzând astfel și ultima brumă de speranță că vor putea învăța să fie Oameni. poate că-a venit vremea să-i retrimitem și pe părinți la școală! gânduri bune în prag de weekend, Elena.

elena marin-alexe spunea...

bogdan
Ai pus punctul pe I.Copiii copiază comportamentul parinţilor.Aici este drama Bogdane.Parinţii si-au uitat rostul...

bogdan spunea...

hahaha, am pus punctul pe ”i”, chiar dacă am mâncat unul în ”copiii” din ultima frază! :)
vă salutăm cu mult drag.

elena marin-alexe spunea...

bogdan
Te rog sa ma crezi, că nu am observat. Mi-a plăcut însă hazul tău:)
Numai gânduri bune si binecuvântări!