duminică, 5 iulie 2009

Eugen Ionescu, sau Eugene Ionesco?


Lumea teatrala a ramas fara cuvinte pentru ca Marie-France Ionesco se opune sarbatoririi centenarului dramaturgului in Romania.

Dramaturgul Eugen Ionescu s-a nascut în 1909 la Slatina. Desi anul acesta se împlinesc 100 de ani de la nasterea sa, si în România au fost organizate mai multe actiuni care fac referire la centenarul artistului, în contractele de drepturi de autor pe care le semneaza fiica sa Marie-France Ionesco, aceasta interzice categoric ca tatal sau sa fie recunoscut ca dramaturg de origine româna.
Motivul, arata jurnalistii de la Evenimentul Zilei, este ca fiica lui Eugen Ionescu nu îl considera pe tatal ei un autor român, "din moment ce piesele sale sunt scrise în franceza si traduse în româna". Mai mult, potrivit directorului de la teatrul Odeon, Dorina Lazar, aceasta a declarat ca "s-a saturat ca tatalui sau sa-i fie atârnata ca o tinichea originea româna".
Conflictul pare sa aiba radacini mai vechi, dupa ce în 2007, fiica scriitorului s-a simtit jignita când regizorul Alexandru Dabija a scris într-un caiet de festival ca în tinerete nu l-a înteles pe Eugen Ionescu, dar s-a maturizat. Piesa montata de Dabija a avut de atunci interdictie la festivalurile internationale de teatru.
Marie-France cere în mod expres, în contractele de drepturi de autor, ca numele tatalui ei sa fie scris în franceza, Eugcne Ionesco, si nu în româneste.
De asemenea, mai exista câteva conditii stricte: "Spectacolul nu trebuie sa fie, nici mai mult nici mai putin, sponsorizat sau plasat sub egida unei organizatii românesti sau internationale (U.N.E.S.C.O sau alta), care face referire la centenarul Eugcne Ionesco ca autor român" arata cei de la Evenimentul Zilei.
"Eu nu ma opun ca piesele sale sa fie jucate, ci ma opun ca el sa fie recuperat ca scriitor român, ceea ce centenarul si festivitatile din România încearca sa faca. Tatal meu s-a nascut în România, dar a vrut sa fie si a fost un scriitor francez, chiar daca nu si-a schimbat numele" a declarat Marie-France Ionesco pentru Evenimentul Zilei.
Marie-France Ionesco a interzis prezentarea pieselor tatălui în limba română. Ea refuză să cedeze drepturile de autor pentru reprezentaţiile în limba română.

Mai multi intelectuali si oameni de teatru din România au hotarât sa ia atitudine, indignati de aceasta situatie.
Antena3.ro

Mi-ar placea sa aflu parerea voastra cu privire la pretentiile ridicate de fiica autorului.

30 de comentarii:

Mihaela Petrescu spunea...

M-am bucurat sa gasesc subiectul asta la tine pe blog. De cind a aprut, ma urmareste .
Nu am multe de spus. Doar ca nationalitatea iti este data de destin. Nu ti-o alegi, asa cum nu-ti alegi nici parintii.
Ceea ce face si mai ales argumentele fiicei lui ii dovedesc mediocritatea si rautatea. Se pare ca are o virsta. Cine stie? Nu cred ca e normal ceea ce face. Nu aprob decit in masura in care ar atrage atentia asupra situatiei dezastruase din "cultura" la acest moment.
Argumentele ei, repet, sint stupide!

mmary spunea...

Buna dimineata doamna Elena...Doamna Mihaela a expus atat de bine gandurile care-mi umblau prin cap cand am citit postarea incat am sa subscriu randurilor dansei ,deoarece am aceeasi parere...as mai adauga doar ca fiica scriitorului mi se pare o persoana extrem de orgolioasa lucru care e foarte ,foarte urat...va doresc o saptamana binecuvantata...

Mariana spunea...

Cam dezonorant se comportă fiica şi faţă da tată şi faţă de origini, şi faţă de cultură...O fi doar interesul financiar? Omul cu bun simţ de altă dată săruta pământul care i-a dat aurul grâului şi rubinul trandafirului...

O zi liniştită, Elena!

nakudo spunea...

oricat ai vrea sa-ti negi originile nu ai cum...te nasti cu memoria nunei civilizatiei si istoria sa,caracterul iti este influentat de ce porti genetic si de impactul ce l-a avut copilaria si viata intrauterina...asupra ta...nu e o rusine sa fi-i roman...e o rusine sa migrezi si sa uiti de unde ai plecat..si oricum e roman pana in maduva oaselor...gasim trairi si expuneri similare cu a lui cioran...eliade..oameni care au interactionat si cu alte culturi....nu-ti poti schimba radacinile...e ca si cum ti-ai face operatie estetica sa devii din negru alb sau inversul...indiferent de tinut si culoarea pielii...interiorul tau va fi doar ceea ce esti tu....in cazul de fata roman-opera sa ne-o demonstraza

simioncristian spunea...

Proverbul nu era ca "aschia nu sare departe de trunchi", aici de ce dumnezeului nu este la fel???

mihaella spunea...

Nu o vrea ea,dar nu are de ales.Na!sa scrie la D-zeu sa-i ia originea tatalui sau.....sic!

CORA spunea...

Nu inteleg de ce ne supara atat decizia pe care a luat-o fiica lui Ionesco. Se pare ca a fost si dorinta lui, pentru ca nu s-a simtit roman. Pana la urma, ce a dat statul roman lui Eugen Ionescu? Posibilitatea sa plece. Si a plecat! Apropo: eu chiar asa l-am invatat si la scoala: Eugene Ionesco.

Dumitru Negoita spunea...

Interesant si de actualitate acest subiect. Cu destule comentarii reale si inteligente, alaturandu-ma si catalogand ca, suparatoare decizia ficei. Gandindu-ma ca statul unde te nasti, asa cum este,ajungi la scoala si-o faci gratis .... Si mai cred ca E.I., a ajuns in Franta, deja om de cultura.
Pentru a nu ma lungi, cred ca fata de poporul care ... ne-a scolit, ne trebuie o minima decenta.Precum si fata de tara ce ne-a adoptat.

elena marin-alexe spunea...

Mihaela Petrescu - Nu cunosc prea multe despre fiica lui, dar nu stiu cum sa categorisesc atitudinea ei fara sa-i aduc vreo ofensa.
Pot spune doar ca poporul roman este pe nedrept frustrat de a vedea in lb. romana o piesa de teatru scrisa de E.I.
Multumesc draga mea Mihaela, te mai astept cu mare drag.

elena marin-alexe spunea...

mmary - Nu e numai orgolioasa....din pacate.
O seara binecuvantata cu multa pace sa ai.

elena marin-alexe spunea...

Mariana - Ei, draga mea bunul simt, e pe cale de disparitie.Ce nu stiai?

elena marin-alexe spunea...

nakudo - Sa stii ca m-am gandit si eu la Cioran, Eliade, Celibidache, Brancusi si alti mari romani si parca atitudinea lui E.I. difera putin si de aici si alegerea fiicei sale cred....iar in ce priveste radacinile, e ciudat sa te dezici de ele, caci e ca si cum te-ai dezmosteni singur.

elena marin-alexe spunea...

simioncristian - Pai ...am cam inteles ca nici E.I.nu nu se prea da in vant dupa tara natala...

elena marin-alexe spunea...

mihaella - Sa stii ca ai mare dreptate, vrea sau nu, originea ei este in Romania, tara asta mica si amarata care a dat lumii mari personalitati.
Na, ca imi vine sa zic" Traiasca Romania!

elena marin-alexe spunea...

Cora - Draga mea, statul roman l-a scolit si i-a dat doar originea tatalui si implicit a lui.
Nu vreau sa te contrazic, doar ca e destul de ciudat sa nu poti urmari o piesa de teatru in limba romana, scrisa de un scriitor de origine romana, in Romania.
Bine ati venit pe hai la plimbare! Va doresc o noapte frumoasa!

elena marin-alexe spunea...

Dumitru Negoita - Intr-adevar a urmat cursurile la colegiul “Sf. Sava” din Bucureşti şi apoi pe cele ale Facultăţii de Litere şi Filozofie din Bucureşti. Luându-şi licenţa în filologie modernă, în 1932, el a fost, pentru o scurtă perioadă de timp, profesor de limba franceză. Chiar nu merita Romania o piesa de teatru in lb. romana, sa bucure iubitorul de teatru roman?
Nu inteleg atitudinea fiicei sale ,oricat m-as stradui....

CORA spunea...

Eu a inteles din material ca doar originea lui Ionesco sa fie franceza, la fel ca si numele - nu ca e vorba si de scrierile lui. Si tind sa cred ca am inteles bine! Daca a fost alegerea lui sa se lase adoptat de cultura franceza, e de inteles atitudinea fiicei lui. Pana la urma, si eu sunt scolita in Romania si tot Romania este cea care ma lasa sa mor de foame la catedra!

elena marin-alexe spunea...

Cora - Marie-France Ionesco a interzis prezentarea pieselor tatălui în limba română. Ea refuză să cedeze drepturile de autor pentru reprezentaţiile în limba română.
Si oricum, oricat de mult ar vrea fiica sa, in biografia tatalui originea va fi romana.
Am prieteni in invatamant si cunosc situatia, asa este cum spui, dar revenind la opera lui E.i. nu pot sa ma bucur ca romanii nu pot vedea piese in lb. romana.....ci doar in lb. maghiara, germana...

PACO spunea...

O nebuna domle parca mai conteaza a cui e important e sa-i savuram operele.Te astept si pe la mine pe blog cu o parere

Niko spunea...

Ce trist!
Citind articolul tau mi-am amintit de Octavian Paler: "Pentru mine România este o vasalitate, adică m-am născut român şi n-am cum să ies din acest destin."

elena marin-alexe spunea...

PACO - Da! important este sa-i savuram operele. Ai punctat foarte bine.Multumesc de vizita. Am sa ti-o intorc! O zi placuta!

elena marin-alexe spunea...

Niko - Eu personal chiar nu-mi doresc sa ies din acest destin, care ca orice destin, are parti rele, dar si bune.
Sa -ti dea Dumnezeu o zi frumoasa!

Mariana spunea...

Revin cu un surâs şi cu întrebare nouă: ,,Care este valoarea unui surâs, a unui zâmbet în relaţiile umane?" Te aştept cu răspunsul tău aici: http://psalmdedor.blogspot.com/2009/07/care-este-valoarea-unui-suras-unui.html Îţi doresc o zi plină de zâmbet!

mmary spunea...

buna dimineata...am un dar pentru dumneavoastra...va asteapta pe blogul meu...il doriti???

elena marin-alexe spunea...

Mariana - Voi ajunge la tine cat de curand.
Te imbratisez cu drag.

elena marin-alexe spunea...

mmary - Multumesc pentru dar.....stiu de azi noapte de la Geanina, care nu avea somnic dar i-am trimis eu putin si am adormit si eu instant.
Multumesc si te imbratisez cu dragostea Lui!

kis spunea...

Comform legii Doamna Marie France Ionesco are dreptul sa gestioneze cum doreste memoria tatalui ei ,si dupa cum am inteles are ceva cu asocierea maestrului cu ideea de cultura romaneasca nu cu manifestarile festiviste.

elena marin-alexe spunea...

kis - Marie-France Ionesco a interzis prezentarea pieselor tatălui în limba română. Ea refuză să cedeze drepturile de autor pentru reprezentaţiile în limba română.
De ce sa fie frustrat un popor intreg, de ce sa nu ai parte de spectacole in lb. romana?
Sper sa revina asupra hotararii, si Dumnezeu sa-i dea intelepciune si o inima mai calda fata de natia din care se trage.

noiembrie spunea...

E absurda atitudinea fiicei lui Eugen Ionescu...ca tot vorbim de autorul teatrului absurd...

elena marin-alexe spunea...

noiembrie -
Simo, draga mea , ai punctat esntialul.
Felicitari, tie nu fiicei autorului teatrului absurd...
Te imbratisez cu dragoste din Isus Hristos!