miercuri, 13 aprilie 2011

Blestemul de la Frăsinei

Poveştile populare se împletesc cu izvoarele scrise. Pe la 1860, la Frasinet, cum se numea pe vremea aceea - nume căpătat de la pădurile de frasini din zonă - se aşezaseră câţiva călugări, întemeind un mic schit. Sfântul Calinic, episcop al Râmnicului la acea vreme, i-a vizitat pe călugări si plăcându-i locul, dar şi  credinţa celor câţiva călugări care aleseseră să-L slujească pe Dumenezeu în adâncul muntelui, s-a hotărât să facă din Frăsinet -  "o insulă de spiritualitate, un loc de tainică rugăciune". A plecat şi s-a întors - spun oamenii locului -  pe nepusă masă,  găsind la Frăsinet, mare orgie, cu felurite mâncăruri şi băuturi, cu muzică şi cu femei... Supărarea i s-a transformat în furie şi a aruncat blestemul.
- Femeile au adus scandalul la Frăsinet. Ele nu mai aveau ce căuta acolo niciodată. Un bolovan mare, având gravat cu litere chirilice blestemul sfântului, a fost asezat la hotarul mănăstirii.

Dar oare sfinţii adevăraţi blesteamă?  Sfânta Scriptură spune altfel:
În evang.Matei cap.5:44 Isus Cristos spune -
44. Dar Eu va spun: iubiti pe vrajmasii vostri, binecuvantati pe cei ce va blestema, faceti bine celor ce va urasc si rugati-vă pentru cei ce vă asupresc si vă prigonesc,


Bolovanul de la hotarul mănăstirii a fost înlocuit de câtiva ani cu o cruce mare, albastră, pe care a fost transcris textul sfântului. Tot acolo e amplasată o placă pe care scrie alb pe negru: 
Interzis femeilor.
 Legendele spuse din gură-n gură aduc un iz morbid, despre moartea ciudată a unor femei care au îndrăznit să calce în mănăstire, fiind lovite de blestemul călugărului.

Aş avea doar o nelămurire, cu privire la atitudinea celui ce a blestemat şi a celor ce continuă şi azi să blesteme chiar în faţa camerelor de luat vederi, fără să se sfiiască de conceptul lăsat de Dumnezeu în Sf.Scriptură în Romani capitol 12:14 b. 
14. Binecuvantati pe cei ce va prigonesc: binecuvantati, si nu blestemati.
Dacă Dumnezeu a zis- Să nu blestemaţi ci să binecuvântaţi, de ce oamenii au ales să schimbe adevarul Lui?
Cred că era suficient să se pună doar oprelişte pentru femei şi atât. Aşa cum de altfel este oprită intrarea femeilor în altar şi nu am auzit ca vreo  femeie să încalce opreliştea bisericească.


14 comentarii:

corina spunea...

Mda....Intradevar locul este blestemat de catre cel ce a fost staret al manastirii pe vremea aceea.Si cu toate acestea, o femeie a incercat sa treaca "granita"imbracandu-se in haine barbatesti militare.Si a murit.Cel ce a "blestemat "locul a facut-o cu gand de a opri pentru tot deauna desfranarea care ar mai fi putut probabil face parte si cu alte ocazii pe acele locuri.
Sa nu uitam ca insusi Domnul Hristos,s-a maniat si a luat biciul si a biciuit pe cei ca faceau comert in casa Tatalui."Ati facut din casa Tatalui meu casa de talhari"Deci a aparat totusi Templul nu oricum ci cu biciul.De ce? Pai tocmai ca sa vada toata lumea ca ,casa Domnului nu este orice.
Tot la fel a facut si Sf.Calinic, tot pentru casa Domnului, doar ca sub alta forma.
Eu m-ai stiu ca atunci, cand orice suflet este aproape de Dumnezeu oricine te va blestema acest blestem nu este cu putinta sa se apropie de el.
Ma gandesc totusi ca Dumnezeu a ingaduit acest lucru pentru ca iata prima femeie care s-a opus opririi neascultand celor scrise, a murit.
Deci cu Dumnezeu nu ne jucam.Si daca noi nu stim sa fim oameni, atunci pune biciul pe noi, cum dealtfel si meritam in multe ocazii.
Mai stiu ca si Sf.Vasile cel Mare a palmuit pe Arie,atunci cand a trebuit sa-si apere credinta adevarata contra eresurilor ce Arie le aducea.
Nimic nu se face fara ingaduinta lui Dumnezeu.Daca Dumnezeu nu ar fi fost deacord cu acest blestem femeia respectiva nu ar fi patit nimic, si ar fi mai cutezat si alte femei sa paseasca pe acolo.
Iti doresc o zi binecuvantata!

elena marin-alexe spunea...

Corina
Tot respectul pentru parerile tale.Da si Isus a batut cu biciul...dar El era Fiul lui Dumnezeu,singurul gasit fara pata si plin de puritate.
Eu ma refeream strict la blestemul aruncat si scris acolo pe acea tabla.Ori Isus insusi a zis: Sa nu blestemati!
Cred ca era suficienta interzicerea si ar fi oprit incalcarea acelui teritoriu.
Dumnezeu spune in multe locuri din Scriptura: Binecuvantati pe cei ce va blastama!
Mie personal mi-ar fi frica sa blestem, chiar daca persoana ar merita asta. Doar Dumnezeu are acest drept.
Te rog mult sa ma intelegi in adancime. O zi mult binecuvantata sa ai Cori draga mea!

Lisandru Cristian spunea...

Nu-mi plac blestemele. Nu-mi plac cei care blesteamă. Eu nu cred în ele, sincer să fiu, cu toate că se discută mult, mai ales în ultima vreme, şi au apărut tot felul de indivizi care fac asta, pe ici, pe colo... În ceea ce priveşte versetele biblice,avem foarte multe exemple din care reiese că oamenii, cu toate că se consideră credincioşi, nu ţin cont de ele... Ceea ce aţi spus dumneavoastră într-un comentariu este doar unul dintre exemple...

Gândurile mele bune, scumpă doamnă, vă îmbrăţişăm cu mare drag!

nakudo spunea...

zic asa:1Ioan1-vers5,,Vestea pe care am auzit-o de la EL si pe care v-o propovaduim,este ca Dumnezeu e LUMINA ,si in EL nu este intuneric"si tot in 1IOAN2vers 9,,Cine zice ca este lumina si uraste pe fratele sau,este in intuneric..."
Intalnim des ceea ati ,draga prietena,Isus este iubire si lumina desarvasita iar cine are partasie cu El nu blastama,nu uraste cu alerga in a judeca si eticheta omul pentru ca tot in Ioan gasim,,daca zicem ca n-avem pacat,ne inselam singuri si adevarul nu este cu noi"vers 8.
sant situatii in care din pacate ,preotul chiar tine slujbe platite de genul...sa se inbolnaveasca ,,capra vecinului,bleastama etc...Biblia,adevar unic al crestinismului ne da o porunca noua....cea spusa de dumneavoastra mai sus...va imbratisez cu dragoste...am fost bolnava dar imi revin in cateva zile si vorbim...imbratisari si sotului si salciei mele...

Cella spunea...

Elena,
ai intrat pe teren minat:d

elena marin-alexe spunea...

Lisandru Cristian
Nici lui Dumnezeu nu-i plac blestemele. Cu siguramţă că suntem tentaşi mai ales în situaţii de criză, dar e bine să ştim că a blestema este mare păcat.
Gânduri bune şi multă binecuvântare vă doresc dragii mei!

elena marin-alexe spunea...

nakudo
Da, ai dreptate şi ai şi argumente din Scriptură.Cine iubeşte, împlineşte porunca lui Dumnezeu şi dacă iubeşte, nu poate să blesteme!
Salcia e verde ca tine...fata verde!

elena marin-alexe spunea...

Cella
Nu pot să spun NU adevărului. O seară buna Cella:)

ARIPI DE FLUTURE spunea...

eu am ajuns acolo, dar din pacate tablita cu blestemul oribil m a impiedicat sa urc la manastire...am fost revoltata...si nu am inteles nici pana acum ce legatura are blestemul cu ceea ce ne invata preotii(sa iubim, sa respectam , sa fim egali)

elena marin-alexe spunea...

ARIPI DE FLUTURE
Nu esti singura careia i s-a intamplat asta Fluturasule. Eu am tras un semnal de alarma, in ce priveste blestemul, care in sine este un pacat.

marada spunea...

Nu stiu daca blestemul se implineste, nu ma pot pronunta nici pro, nici contra...nu pot judeca pe nimeni...sunt si eu plina de pacate...dar la Frăsinei, asa e numele corect al manastirii, este mai jos si manastire in care pot intra femeile si la care slujesc preoti veniti de sus, de la cea pentru barbati. Fiind destul de aproape de Valcea, merg cu sotul,el urca, eu raman la manastirea de jos.
Nu ma deranjeaza!
Ce pot spune? Ma intorc de acolo linistita, cu sufletul usor!

Toate cele bune!

Rodica Botan spunea...

Ce-au facut oamenii cu Adevarul Lui Dumnezeu si cu Scriptura...Au sucit si strangulat si schingiuit si alterat adevarul ca sa le foloseasca intereselor, apucaturilor lor ...

elena marin-alexe spunea...

marada
Eu nu contest decat faptul ca nu este crestineste sa blestemi.ATAT. E pacat. O saptamana buna sa ai draga mea!

elena marin-alexe spunea...

Rodica Botan
Draga mea, nu putem incalca flagrant adevarul lui Dumnezeu si sa mai spunem ca suntem crestini...
Ori ascultam de El si suntem copiii Lui, ori nu ascultam, punem legile dupa placul si ambitiile noastre si...nu mai suntem copiii LUI.